Zakład Wychowania Fizycznego i Edukacji Zdrowotnej
dr hab. Dorota Groffik, prof. AWF – kierownik Zakładu Teorii i Metodyki WF
Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach, kierunków wychowania fizycznego i fizjoterapii.
Nauczyciel dyplomowany wychowania fizycznego i gimnastyki korekcyjnej, fizjoterapeuta, instruktor rekreacji i turystyki ze specjalnością fitness, instruktor aquafitness, trener II klasy piłki ręcznej.
Ukończone studia podyplomowe „Trener mentalny w sporcie”.
Pracownik badawczo-dydaktyczny Akademii Wychowania Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach. Autorka i współautorka ponad stu publikacji o zasięgu krajowym i międzynarodowym w obszarze badań aktywności fizycznej dzieci i młodzieży. Realizator grantów międzynarodowych w obszarze aktywności fizycznej dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem roli szkoły w przygotowaniu uczniów do podejmowania całożyciowej aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Współautorka rekomendacji szkolnej aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, autorka projektu klas mobilnych w edukacji wczesnoszkolnej.
Współautorka aktualnej podstawy programowej z wychowania fizycznego dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.
Kierownik projektu POWER 3.1 „Wykwalifikowany nauczyciel WF absolwentem AWF w Katowicach” (2019 – 2022).
Ekspert MEiN w programie „Aktywny powrót do szkoły – WFzAWF” (2021-nadal).
Prowadzone przedmioty: metodyka WF, praktyki śródroczne w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, mindfulness, aquafitness, diagnozowanie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, problemy badawcze w naukach o kulturze fizycznej (szkoła doktorska).
dr Krzysztof Skalik - kierownik Zakładu Teorii i Metodyki WF w latach 2005-2022
Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach, kierunek - Wychowanie Fizyczne
Nauczyciel Wychowania Fizycznego z III najwyższym stopniem specjalizacji zawodowej.
Realizowane przedmioty:
Metodyka wychowania fizycznego – kierunki: Wychowanie Fizyczne, Sport I stopień
Monitorowanie lekcji – kierunek: Wychowanie Fizyczne II stopień (autor i prowadzący przedmiot)
Przedmioty do wyboru (autor i prowadzący przedmioty):
Przeciwdziałanie agresji – kierunek: Aktywność Fizyczna i Żywienie w Zdrowiu Publicznym I stopień
Przeciwdziałanie agresji w szkole – kierunek: Wychowanie Fizyczne II stopień
Aktywność fizyczna w przeciwdziałaniu agresji – kierunek: AFiŻ I stopień
Zainteresowania naukowo – dydaktyczne
- Ewaluacja w procesie wychowania fizycznego.
- Nowoczesna lekcja wychowania fizycznego.
- Efekty dydaktyczno – wychowawcze lekcji wychowania fizycznego prowadzonych przez studentów AWF Katowice (II stopień WF).
- Redukowanie zachowań agresywnych wśród dzieci i młodzieży poprzez ukierunkowaną aktywność fizyczną
Współredaktor czterech monografii "Współczesne problemy wychowania fizycznego", które stanowią platformę wymiany poglądów teoretyków i metodyków wychowania fizycznego.
Działalność organizacyjna
Organizacja konkursów „Ciekawa lekcja wychowania fizycznego” im. Profesora Stanisława Strzyżewskiego dla studentów III roku (I stopień) – kierunek: Wychowanie Fizyczne, Sport.
Laureaci:
- 2014 rok, I miejsce – lekcja ”Nauka przewrotu w tył metodą programowanego uczenia się” – autor: Szymon Orłoś
- 2015 rok, Wyróżnienie – lekcja „Tworzenie bloków ćwiczeń wzmacniających”. Alicja Jaroń
- 2016 rok, I miejsce– lekcja „Wybieramy najlepszych żołnierzy”. Sonia Bielski
- 2018 rok, Wyróżnienie – lekcja „ Zabawy i gry w czterech porach roku”. Michał Bednarz
- 2018 rok Wyróżnienie – lekcja „ Bezpieczne ćwiczenia na korytarzach szkolnych”. Katarzyna Sochacka
- 2019 rok Wyróżnienie – lekcja „ Zagadkowa wyspa – poszukiwacze skarbów”. Nicoletta Omycka
- 2021 rok
Wyróżnienie – lekcja „Igrzyska paraolimpijskie – niepełnosprawność to nie koniec świata”. Filip Atlas
Wyróżnienie – lekcja „Gra drużynowa „kocykówka” – propozycja aktywnego spędzania czasu podczas wakacji”. Joanna Machaj
Wyróżnienie – lekcja: „Sprawni jak olimpijczycy”. Michał Żak
Wyróżnienie – lekcja: „Sprawni żołnierze w grach i zabawach”. Kamila Płoszaj
Przygotowanie studentów do konkursu ogólnopolskiego „Lekcja wychowania fizycznego realizująca podstawę programową z wykorzystaniem atrakcyjnych form aktywności fizycznej” organizowanym przez Zakład Dydaktyki i Zdrowia AWF w Poznaniu.
Osiągnięcia:
- 2014 rok, II miejsce – lekcja ”Wzajemne relacje wśród rówieśników w oddziaływaniu na zdrowie – taniec towarzyski”. Wioletta Kurpas (WF II stopień)
- 2016 rok, wyróżnienie – lekcja „Wybieramy najlepszych żołnierzy”. Sonia Bielski (WF I stopień)
- 2017 rok, I miejsce – lekcja „Park przyjaznym miejscem do podejmowania aktywności fizycznej”. Sonia Bielski (WF II stopień)
- 2019 rok, I miejsce – lekcja „Radość i przygoda w lekcji poprzez ćwiczenia przy muzyce i pokonywanie przeszkód”. Anna Pytlarz, Ewelina Steiger (WF II stopień)
- 2022 rok, I miejsce – lekcja „ Powracanie do bezpośrednich relacji wśród dziewcząt i chłopców poprzez muzykę i taniec”. Daria Szulc, Aleksandra Szydło (WF II stopień)
Rok 2023:
Wyróżnienie – lekcja „Odpowiedzialność i współpraca w ćwiczeniach gimnastycznych i zabawie”. Wiktoria Kurzac (WF I stopień)
III miejsce - lekcja „Nauka podstawowych elementów technicznych piłki nożnej w formie zabaw i gier”. Edyta Mazur (WF I stopień)
II miejsce – „Taniec, zabawy i gry inspirowane tradycjami polskiego wesela”. Martyna Ziebura (WF I stopień)
I miejsce – lekcja „ Speedball – propozycja gry z elementami ćwiczeń wojskowych”. Julia Razakowska (WF I stopień)
Podziękowanie za udział w finale - lekcja: „Siła i woda zdrowia Ci doda”. Kształtowanie siły w obwodzie ćwiczebnym”. Magdalena Rożek (WF I stopień)
dr Dariusz Pośpiech - Dyrektor Akademickiego Centrum Kształcenia
Działalność na rzecz studentów
Kierownik praktyk na kierunku wychowanie fizyczne i sport oraz studiach podyplomowych
Specjalista ds. praktyk w projekcie POWER 3.1 „Wykwalifikowany nauczyciel WF absolwentem AWF w Katowicach” (2019 – 2022).
Współautor koncepcji i programu specjalności funkcjonalny trening zdrowotny osób w średnim i starszym wieku (2015).
Prowadzący zajęcia ze studentami w ramach Programu Erasmus+ w języku angielskim z przedmiotów: Methodology of Health Training, Diagnostic of Postural Defects i Corective Procedure for Children with Development Disorders.
W 2017 r. i 2015 r. laureat nagrody "Kukucjusze" w kategorii „Najlepszy adiunkt/asystent” AWF Katowice wręczanej podczas Gali Środowiska Studenckiego.
Współpraca ze środowiskiem
Doradca metodyczny nauczycieli wychowania fizycznego miasta Katowice (2005 – 2021, w tym 14 lat koordynator doradców metodycznych w RODN „WOM” Katowice).
Ekspert MEiN w programie „Aktywny powrót do szkoły – WFzAWF” (2021-2023).
Stały członek w komisji Prezydenta Katowic, rozpatrującej wnioski o powołanie klas sportowych w mieście Katowice na wszystkich etapach edukacji (od 2016 roku).
Członek Zarządu Miejskiego Szkolnego Związku Sportowego (2017 – 2021, w tym 2 lata jako vice-prezes).
Członek Komitetu Sterującego ds. Polityki Edukacji Miasta Katowice na lata 2015–2022.
dr Monika Marszołek
Sfera dydaktyczna - realizowane przedmioty:
1. Teoria wychowania fizycznego WF oraz Sport
2. Metodyka zajęć ruchowych AFiŻ
3. Pedeutologia wf II st
4. Współczesne problemy edukacji fizycznej WF II st
5. Trening mentalny w zaburzeniach odżywiania AFiŻ
6. Elementy psychodietetyki AFiŻ
7. Psychodietetyka TOz DS
Sfera organizacyjna:
1. Pełnomocnik Rektora ds jakości kształcenia i akredytacji
2. Członek Komisji Jakości Kształcenia przy Międzynarodowym Kongresie Jakości Kształcenia ICEQ
dr Dorota Olex-Zarychta
Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach (wychowanie fizyczne) oraz Uniwersytetu Śląskiego (negocjacje kryzysowe). Doktor nauk o kulturze fizycznej w zakresie antropomotoryki.
Nauczyciel i metodyk wychowania fizycznego, instruktor fitness w różnych formach gimnastyki, certyfikowany sędzia aerobiku sportowego.
Twórca, koordynator i nauczyciel prowadzący autorski przedmiot rozwijający kompetencje komunikacyjne stworzony dla studentów studiów II stopnia kierunku wychowanie fizyczne „Negocjacje i mediacje w praktyce pedagogicznej”
Prowadzi zajęcia z przedmiotu Metodyka wychowania fizycznego na studiach I stopnia kierunku wf i sport oraz zajęcia w języku angielskim z przedmiotu „Theory of physical education” dla studentów obcokrajowców w ramach programu ERASMUS+.
Autorka prac naukowych z zakresu nauk o kulturze fizycznej i nauk o zdrowiu oraz publikacji na rzecz dydaktyki – w tym podręczników metodycznych: „Fitness. Teoretyczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć” oraz „ Uczymy grać w koszykówkę” cz I i II (współautorstwo z dr Ryszardem Litkowyczem).
dr Beata Juras
Ukończone studia AWF Katowice kierunek nauczycielski ze specjalnością trenerską w LA
Ukończone studia podyplomowe Trener Zdrowego Stylu Życia AWF Katowice
Pełnomocnik Dziekana WF d.s. jakości kształcenia dla kierunku WF
Zajęcia w języku angielskim ze studentami ERASMUS
Posiadane kwalifikacje:
- trener II klasy w LA
- instruktor: gimnastyki, Fitness – nowoczesne formy gimnastyki, rekreacji ruchowej – nordic walking i narciarstwo zjazdowe,
Udział w programie „Aktywny powrót do szkoły”, konkursie „Aktywna przerwa”, warsztatach dla nauczycieli „Nauczyciel z POWEREM”
Publikacje zw. z zabawami i grami:
Lekkoatletyczne formy rekreacji ruchowej: inspiracje i przykłady. AWF Katowice, Wyd AWF Ka-ce 2009
Zabawy i gry ruchowe – inspiracje stare i nowe. Współczesne problemy wychowania fizycznego cz. 4/ pod redakcją J. Polechońskiego i K. Skalika, AWF Katowice Wyd. AWF K-ce 2021
dr Bartłomiej Szade
Absolwent AWF Katowice, lekkoatleta, wieloletni pracownik Zakładu Lekkiej Atletyki z 30 letnim stażem, propagator nowoczesnych technologii w sporcie i kulturze fizycznej, absolwent podyplomowych studiów z zakresu informatyki w UŚ w Katowicach. Pomysłodawca i realizator wdrożenia zdalnego nauczania w AWF Katowice.
Od roku 2020 pracownik Zakładu Teorii i Metodyki WF oraz kierownik Centrum Zdalnego Nauczania AWF Katowice.
Zainteresowania: nowoczesne technologie IT, wędkarstwo, lekkoatletyka.
Zapraszamy do udziału w Konkursie Ciekawa Lekcja Wychowania Fizycznego im. Profesora Stanisława Strzyżewskiego
Organizator: Zakład Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego
Uczestnicy: studenci III roku kierunków: Wychowanie Fizyczne i Sport
Regulamin konkursu:
I ETAP
Przygotowanie przez zainteresowanych studentów konspektu lekcji wychowania fizycznego (praca indywidualna!)
1. Konspekt od strony formalnej należy przedstawić zgodnie z wytycznymi poznanymi przez studentów w ramach zajęć z metodyki wychowania fizycznego. W związku z tym, przygotowując konspekt lekcji należy uwzględnić:
- odpowiedni zapis celów w zakresie: umiejętności, wiadomości, zdolności motorycznych i wychowania (postawy). Cele nie mogą być zbyt ogólne i muszą mieć swoje odzwierciedlenie w treści konspektu,
- prawidłowy układ tabeli konspektu - wszystkie ogniwa toku lekcyjnego,
Tok lekcji | Zadania szczegółowe | Dozowanie (czas ćwiczeń, zabaw, gier) | Uwagi organizacyjno - metodyczne |
- zasady budowy lekcji (wszechstronności, zmienności, stopniowania natężenia wysiłku fizycznego),
- właściwy zapis pozycji wyjściowych i ćwiczeń.
2. Wartość merytoryczna:
a) typ lekcji - dowolny, uwzględnienie nowoczesnych form sportoworekreacyjnych oraz akcentów edukacji prozdrowotnej
b) zaletami lekcji będą innowacyjne rozwiązania (np. ciekawa organizacja, dobór sprzętu, stosowanie różnorodnych metod realizacji zadań ruchowych, indywidualizacja, itp.)
c) w projekcie lekcji należy uwzględnić treści zawarte w podstawie programowej dla szkoły podstawowej (https://www.ore.edu.pl/wpcontent/uploads/2017/05/wychowanie-fizyczne.-pp-z-komentarzem.-szkolapodstawowa-1.pdf)
Konspekt należy złożyć do 08 marca 2024 roku w sekretariacie Katedry Wychowania Fizycznego i Adaptowanej Aktywności Fizycznej (pokój 117A) lub korespondencyjnie (przekaz pocztowy – adres: 40-065 Katowice, ul. Mikołowska 72a, Katedra Wychowania Fizycznego i Adaptowanej Aktywności Fizycznej, z dopiskiem: pokój 117 - Konkurs: data wysłania przesyłki – do 08 marca 2024 roku na pendrive z dołączonym wydrukiem w zamkniętej kopercie. Kopertę należy oznaczyć dowolnym symbolem (pseudonimem), natomiast imię i nazwisko, rok studiów, e-mail, należy dołączyć w osobnej, zamkniętej kopercie oznaczonej w/w symbolem (pseudonimem).
Konspekty lekcji zostaną ocenione przez pracowników Zakładu Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego. Autorzy wyróżnionych projektów lekcji zostaną poinformowani pocztą elektroniczną.
II ETAP
Zadaniem uczestników będzie przeprowadzenie i sfilmowanie lekcji w wybranej przez siebie szkole oraz dostarczenie na pendrive (w określonym później terminie). Studenci, którzy przeprowadzą i sfilmują lekcję zostaną zwolnieni z egzaminu z oceną bardzo dobrą oraz będą mieli możliwość zaprezentowania lekcji w finale konkursu, na którym zostaną wręczone dyplomy i nagrody. Kolejnym etapem rozwoju dydaktycznego będzie możliwość zgłoszenia lekcji do konkursu ogólnopolskiego, który odbędzie się w maju 2024 roku w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
Zachęcamy wszystkich do udziału w konkursie i życzymy ciekawych pomysłów.
Kierownik Zakładu: dr hab. Dorota Groffik, prof. AWF Odpowiedzialny za realizację: dr Krzysztof Skalik
Katowice, dn. 08.01.2024 r.
Opiekunowie, liczba magistrantów i tematyka prac w Zakładzie Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego
dr hab. Dorota Groffik prof. AWF Katowice
3 studentów z POWER 3.1 - grupa projektowa.
Tematyka:
1. Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży za szczególnym uwzględnieniem roli szkoły w promowaniu zdrowego stylu życia.
dr Beata Juras
3 studentów na wydziale WF
Tematyka:
1. Sprawność fizyczna i jej uwarunkowania.
dr Monika Marszołek
3 studentów (po jednym: WF, Power 3.1 – grupa projektowa, TODS)
Tematyka:
1. Ocena wybranych elementów stylu życia różnych grup ludzi
2. Postawy nauczycieli wychowania fizycznego wobec zawodu
3. Opinie uczniów o lekcjach wychowania fizycznego
Opinie uczniów o lekcjach wychowania fizycznego.
dr Dorota Olex-Zarychta
proponowana liczba studentów/prac mgr: 3
Tematyka:
1. Komunikacja interpersonalna w praktyce pedagogicznej nauczyciela wf.
2. Przejawy lateralizacji funkcjonalnej w aktywności ruchowej człowieka.
3. Styl życia różnych grup społecznych i jego uwarunkowania.
4. Wg zainteresowań i propozycji studenta.
dr Wiesław Garbaciak prof. AWF Katowice
1 student na wydziale WF
Tematyka:
1. Poziom aktywności fizycznej w różnych warunkach prowadzenia zajęć ruchowych.
dr Krzysztof Skalik
4 studentów na wydziale WF
Tematyka:
1. Efekty dydaktyczno-wychowawcze lekcji wychowania fizycznego prowadzonych przez studentów AWF Katowice.
2. Ocena komponentów lekcji wychowania fizycznego przez dziewczęta i chłopców szkoły ponadpodstawowej.
3. Opinie młodzieży o lekcjach wychowania fizycznego prowadzonych przez studentów AWF Katowice na podstawie ich swobodnych wypowiedzi.
dr Bartłomiej Szade
5 studentów na wydziale WF.
Tematyka :
1. Wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych w sporcie i kulturze fizycznej.
2. E-learning w sporcie i kulturze fizycznej.
3. Analiza poziomu sprawności motorycznej w różnych dyscyplinach sportowych.
4. Wpływ pandemii Covid-19 na poziom sprawności motorycznej dzieci i młodzieży.
5. Analiza wyników sportowych w konkurencjach lekkoatletycznych.
6. Analiza poziomu obciążeń treningowych w konkurencjach lekkoatletycznych.
KONSULTACJE
Terminy konsultacji pracowników zakładu dostępne są w Usosie.
SYLABUSY PRZEDMIOTOWE
Sylabusy przedmiotów prowadzonych przez pracowników zakładu dostępne są w Usosie.
Przedmioty realizowane na kierunku WF przez pracowników zakładu w roku akademickim 2022/2023
Studia I stopnia | ||
ćwiczenia | wykłady | |
Metodyka wychowania fizycznego sem 3 |
dr Wiesław Garbaciak, dr Dorota Olex-Zarychta |
|
Metodyka wychowania fizycznego sem 4 |
dr Krzysztof Skalik, dr Dorota Olex-Zarychta |
|
Metodyka wychowania fizycznego sem 5 |
dr Dorota Olex-Zarychta, dr Krzysztof Skalik, |
|
Metodyka wychowania fizycznego sem 6 |
dr Dorota Olex-Zarychta |
dr Krzysztof Skalik |
Teoria wychowania fizycznego |
dr Monika Marszołek dr Wiesław Garbaciak |
dr Monika Marszołek |
Studia II stopnia | ||
ćwiczenia | wykłady | |
Monitorowanie lekcji sem 1 | dr Krzysztof Skalik | dr Krzysztof Skalik |
Monitorowanie lekcji sem 2 | dr Krzysztof Skalik | |
Pedeutologia sem 2 | dr Monika Marszołek | |
Przeciwdziałanie agresji w szkole sem.4 | dr Krzysztof Skalik | |
Diagnozowanie aktywności fizycznej dzieci młodzieży sem. 4 | dr hab. Dorota Groffik | |
Negocjacje i mediacje w praktyce pedagogicznej sem. 4 | dr Dorota Olex_Zarychta | |
Współczesne problemy edukacji fizycznej |
dr Monika Marszołek dr Dariusz Pośpiech |
Przedmioty realizowane przez pracowników zakładu w roku akademickim 2022/2023
Teoria wychowania fizycznego sem. 1 |
dr Monika Marszołek dr Wiesław Garbaciak |
dr Monika Marszołek |
Metodyka wychowania fizycznego sem. 3 | dr Beata Juras | |
Metodyka wychowania fizycznego sem.4 | dr Bartłomiej Szreniawa | |
Metodyka wychowania fizycznego sem.5 | dr Bartłomiej Szreniawa | |
Metodyka wychowania fizycznego sem.6 | dr Beata Juras |
Przedmioty realizowane przez pracowników zakładu w roku akademickium 2022/2023
ćwiczenia |
wykłady | |
Metodyka zajęć ruchowych |
dr Beata Juras dr Barłomiej Szreniawa |
dr Monika Marszołek |
Aktywność fizyczna w przeciwdziałaniu agresji sem 5. | dr Krzysztof Skalik | |
Elementy psychodietetyki sem. 6 | dr Monika Marszołek | |
Trening mentalny w zaburzeniach odżywiania sem. 6 | dr Monika Marszołek | dr Monika Marszołek |
Przedmioty realizowane przez pracowników zakładu w roku akademickim 2022/23
ćwiczenia | wykłady | |
Psychodietetyka sem.2 | dr Monika Marszołek | dr Monika Marszołek |
Szkolna i wolnoczasowa aktywność fizyczna dzieci i młodzieży sem. 2 |